Friday, January 8, 2010

Jangan kata TAK NAK!!!

Segala puji bagi Allah SWT. Selawat dan salam, semoga sentiasa tercurah rahmat kepada Nabi Muhammad SAW, keluarga dan para sahabat baginda seluruhnya.

Wahai insan yang telah berpegang pada kalimah syahadah...

Aku bersaksi bahawa tiada TUHAN yang disembah melainkan ALLAH, dan aku bersaksi bahawa NABI MUHAMMAD itu pesuruh ALLAH...

Pemuda pemudi Islam... Perlunya pada usia kita kini berusaha membangunkan Islam. Dalam usaha kita membina jati diri, keinginan diri untuk Islam mestilah harus diperteguhkan.

"Abang, nak naik motor pegi mana tu??? Jom kita pegi surau. Tadi adik dengar imam surau kita kata akan ada mesyuarat untuk perancangan surau bagi tahun ni. Adik tringin la NAK join skali...", kata seorang adik yang berumur 5 tahun kepada abang sulungnya yang berusia 20 tahun.

"Eh, ko ni.. banyak tanya la. macam biasa la. Aku kan kaki awek. buat2 x tau pulak... Aku nak lepak ngan awek baru aku la... Bosan giler aku kat rumah ni.. nak pi surau?? huh, lagi la bosan!! hahaha.. nah ambil nih!! dah2, pegi main jauh2!! sibuk je!!", jawab si abang.

Si adik membelek2 benda yang diberi oleh abangnya. Dulu abang selalu jugak bagi benda yang panjang macam ni. Itu CHOKI CHOKI. Tapi macam lain pulak ni. Si adik pun memakai speknya yang tebal. Astaghfirullah.... ROKOK!!!

Itulah realitinya kebanyakan remaja zaman kini. Nak pegi lepak dengan awek, tapi TAK NAK pegi majlis ilmu di surau/masjid. Nak merokok tapi TAK NAK membaca ayat2 Allah... Nak pegang tangan awek tapi TAK NAK bina keluarga muslim dengan cara yang mengikut syariat... Tiada kemahuan untuk perkara2 yang disukai Allah...

Kemahuan adalah 1 perkara yang Allah beri, tapi kita harus berusaha mendapatkannya. Apabila Allah SWT telah meletakkan kemahuan dalam diri kita kepada ke arah kebaikan, ALHAMDULILLAH... HidayahNYA telah tiba. Pentingnya kemahuan untuk diri ditarbiyah...

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:
"Tiap2 umat aku(Rasulullah SAW) berpeluang masuk syurga kecuali yang enggan"

Siapa? Kenapa?

Siapa yang taat pada ajaran Rasulullah SAW, dia masuk syurga. Tapi, bagaimana pula yang TAK NAK???

No comments:

Post a Comment